GettyImages-493685876

Így hat valójában a testsúlyra a kávé

2022.04.13. 08:50

A kávét az élénkítő, testet-lelket melengető hatása és az íze miatt is sokan fogyasztják. Vannak, akik edzés előtt is isznak az energiát adó nedűből, hogy javítsák az energiaszintjüket, hangulatukat és sportteljesítményüket.  

Bár a koffein az egyik leggyakrabban használt teljesítményfokozó szer a világon és számos sportoláshoz ajánlott táplálékkiegészítő termékben is megtalálható, a sporthoz köthető előnyös hatásaira csak kevés tudományos bizonyíték van. A Granadai Egyetem kutatói ezért vállalkoztak arra, hogy egy kísérlet keretein belül feltérképezzék a koffein zsírégetésre gyakorolt hatását.

via GIPHY

A kísérletben 15 olyan férfi vett részt, akik nem szoktak rendszeresen koffeint fogyasztani. Összesen négy edzéstesztet folytattak le velük véletlenszerű sorrendben: vagy reggel 8 órai, vagy délután 5 órai kezdettel, illetve vagy koffeinfogyasztás, vagy placebo mellett. A résztvevőknek testsúlykilogrammonként 3 milligramm koffeint adtak, ami nagyjából egy erős kávénak felel meg.

A spanyol kutatók teszt közben azt vizsgálták, hogy az alanyok szervezete mennyi zsírt éget, avagy oxidál el a koffein hatására testmozgás közben. 

A délután mért értékek magasabbak voltak, mint a reggeliek.

Pedig az alanyok mindkét esetben azonos ideig nem vettek magukhoz táplálékot.

Eredményeinkből az derült ki, hogy az akut koffeinfogyasztás – 30 perccel az aerob testmozgás megkezdése előtt – napszaktól függetlenül fokozza a maximális zsíroxidációt

– magyarázta Francisco José Amaro-Gahete, a Granadai Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője. 

A Nemzetközi Sporttáplálkozási Társaság (ISSN) folyóiratában publikált tanulmányból kiderül, hogy akkor a legeredményesebb a zsírégetés, ha délután sportolunk. Ezt nagyban segítheti, ha edzés előtt fél órával elfogyasztunk egy erős kávét is.

( HáziPatika )