Hosszú órákon keresztül elérhetetlenek voltak a Facebook közösségi média platformjai (Facebook, Instagram, Messenger és WhatsApp), a leállás 2008 óta a leghosszabb szolgáltatáskiesés volt a tech óriásnál. A cég közleménye szerint a probléma kiváltó oka egy "hibás konfigurációs változtatás" volt, amelynek következtében 3,5 milliárd felhasználó képtelen volt hozzáférni az oldalaihoz. Kíváncsiak voltunk, hogy a leállás hogyan érintette azokat, akik munkahelyként is tekintenek ezekre a platformokra.
Kezdjük az elején: mit jelent pontosan az a szó, hogy influenszer?
Az influenszer egy olyan, a közösségi médiában ismert személy, aki véleményvezérként képes befolyásolni a követői véleményét, életmódját, döntéseit és vásárlási szokásait. A közösségi felületek gombamód szaporodni kezdtek, rövid időn belül több platformon is publikálhatott, akinek mondanivalója volt: megjelent a Facebook (2004), a YouTube (2005), az Instagram (2010), illetve a social media felületek legújabb tagja, a TikTok (2016) is. Nem titok, hogy ezekre az oldalakra publikáló véleményvezérek különböző összegekért is készítenek fotókat és videókat a nyilvánosság számára. Hogy mennyibe kerül egy ilyen poszt? Az sok mindentől függ, például:
- követők száma, összetétele (pl. külföldi vagy 'fake' követők)
- engagement rate (elérési arány) – azaz, hogy a bejegyzés megjelenésekor a felhasználók hány százaléka reagált bármilyen módon a posztra, legyen az lájk, megosztás vagy hozzászólás.
Szinte Loránd online marketing szakértőt arról kérdeztük, mi történik egy tartalomgyártóval, ha globális szinten akadozik a munkája.
A Facebook azt csinál, amit akar, ezt tudomásul kell venni. A cégek ilyenkor jelezhetik, hogy épp egy kampány közepén vannak, és ha a Facebook partner ebben, megpróbálja megtéríteni a kárt, de ez nem igazán jellemző. Itt azt kell tudomásul venni, hogy nemcsak a cégek, hanem maga a platform is súlyos anyagi veszteségeket szenved. Azt javaslom minden cégnek és influenszernek, hogy készítsen saját oldalt, mert ilyenkor máshol is tud posztolni, főleg ha fizetett tartalmai vannak. A jövőre nézve mindenki biztosítsa be magát. Hiába élnek meg ebből sokan, ha egyik pillanatról a másikra megszűnhet a kereseti forrásuk.
– kezdte a Velvetnek a szakértő. És mi a helyzet akkor, ha egy ideig nincs Facebook és Instagram? Ilyenkor is fizet a megrendelő?
Ebben az esetben egyik fél sem hibázott, így jogtalan lenne a megrendelőtől, hogy nem téríti meg a megbeszélt fizetséget. Tolódik a bejegyzés, ennyi az egész, de a kifizetés ugyan úgy megtörténik. Ha a tartalomgyártó mégis kárt szenved a leállás miatt, nem ajánlom, hogy egyedül szálljon szembe a Facebookkal, mert szinte semmi esélye sincs.
– tette hozzá Szinte Loránd, a szinte.hu alapítója. Megkerestünk két tartalomgyártót is, akiket arról kérdeztünk, őket hogyan érintette a leállás.
Sydney van den Bosch
A modell és influenszer, Sydney van den Bosch 2013-ban kezdett el posztolgatni. Egy évvel később legfeljebb 300 lájk gyűlt össze egy-egy képe alatt, ami nem meglepő, hiszen akkor még csak alig pár ezer követője volt. Ma már az Instagramon 151 ezren kíváncsiak az életére.
Hogyan érintett, hogy órákra eltűnt az Instagram? Befolyásolta a munkád, netán egy kampányt?
Nyilván a munkámból adódóan a social felületeken is vannak kötelezettségeim, de ilyen esetekben általában a megrendelő is türelmes. Érdekes egyébként, hogy ilyenkor realizálódik az emberben, hogy mennyire könnyen kicsúszhat a kezéből az egyik fő munkaeszköze. Jelenleg egy sajtóúton vagyok, amiről célszerű lett volna kommunikálnom. Ugyanakkor pozitív hozadéka is volt a tegnapi leállásnak, mivel jobban összehozta a társaságot. A programok mellett ráadásul egész későn szembesültünk a történtekkel.
Ha végleg leállnának a közösségi felületek, keresnél egy alternatívát, vagy inkább abbahagynád a tartalomgyártást?
Mivel saját weboldalam is van, így valószínűleg ott tenném közzé a tartalmaimat, a modell munkáim kapcsán pedig visszatérnénk a hagyományos platformokhoz.
Téged zavart, hogy nem tudtál instázni és facebookozni, vagy inkább élvezted a “csendet”?
Szeretek időnként offline lenni. Szerintem olykor-olykor mindenkinek szüksége lenne rá.
Antal Éva
Antal Éva, vagy ahogy sokan ismerik, a Vászonzsákoslány, először az Instagramon kezdett el blogolni, de az Index róla készült videójának sikere inspirálta arra, hogy létrehozzon egy YouTube csatornát is. Videóinak és posztjainak a témája a zero waste életmód, tevékenységével inspirálni szeretné az embereket arra, hogy ők is kipróbálják, milyen hulladékmentesen élni.
Hogyan érintett, hogy több órán keresztül nem volt Facebook és Instagram?
Ebben az idősávban nem akartam posztolni az oldalaimra, így nem szenvedtem semmilyen kárt. Amiatt viszont elkezdtem aggódni, hogy mi van, ha törlődnek az oldalaim! Az utóbbi időben több influenszernek, vagy általam követett oldalnak, például a WMN-nek is elrabolták a felületét, így a nulláról kell kezdeniük a tartalomgyártást. Sok galiba van mostanság a közösségi oldalakkal, főleg az Instagrammal, úgyhogy nem egyszer megfordul a fejemben, hogy mi lenne, ha egyszer az én oldalam is végleg eltűnne. Egy biztos: rosszul érintene, hiszen rengeteg embernek igyekszem segíteni a hétköznapokban. A Facebookon nincs akkora elérésem, mint az Instagramon, de azért annak az eltűnése is megrázna.
Mi történik, ha egy ilyen leálláskor betervezett tartalmaid vannak?
Ilyenkor fel kell hívnom a partnert, hogy rajtam kívülálló ok miatt csúszik a posztolás, ezáltal a kampány is. Ha saját bejegyzésről van szó, akkor később rakom ki, az nem olyan nagy probléma, mint egy fizetett hirdetés. Azért is aggódtam, hogyha nem jön vissza az Instagram-oldalam, akkor eltűnnek adott statisztikák is, melyek futó projektekhez kellenek. Tudni kell, hogy miután véget ért egy együttműködés, statisztikákat kell felmutatni a megrendelőknek, hogy milyen eredményei voltak a tartalomnak, vagy a reklámoknak.
Szerinted mi a történtek tanulsága?
Helyes döntés volt, hogy nemcsak a Facebookon, vagy az Instagramon tevékenykedem, hanem ott van a YouTube-csatornám, illetve a TikTok és Patreon-oldalam is. Több lábon állok, melyre a jelek szerint szükség van.
És aki a legnagyobbat bukta...
A Facebook-leállás miatt az oldal alapítója, Mark Zuckerberg 7 milliárd dollárt (2158 milliárd 135 millió forint) vesztett, így a vagyona 120,9 milliárd dollárra (37 274 milliárd 74 millió forint) csökkent – írja a Bloomberg. A hibát nemcsak a pénztárcája bánta: a leggazdagabbak listáján az ötödik helyre, Bill Gates mögé került.