Egyelőre elég nehéz megmondani, hogy ki hibázhatott Rékasi Károly súlyos motoros baleseténél. Döntő lehet, hogy ki kezdte előbb a manővert. Szakértők segítségével elemeztük a körülményeket. 

A balesetről eddig annyit lehet tudni, hogy Rékasi Károly kedden délután felfelé haladt a Háros utcában, de nem vette észre, hogy az előtte közlekedő autó egy bal kanyarral be akar fordulni a Gyöngyszem utcába, ezért hátulról belehajtott. A sofőr azt mondta a Blikknek, hogy kitette az irányjelzőt. Elmondása alapján már kanyarodott, amikor a színész úgy döntött, hogy megelőzi.

Pausz Ferenc, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának volt vezetője, a GRSP Magyarország ügyvezető igazgatója szerint egy ilyen motoros balesetnél sok tényező befolyásolhatja, hogy ki hibázhatott.

„Abban a pillanatban, amikor egy motoros járműsorral vagy magányos autóval találkozik, és mellékerül vagy megpróbálja megelőzni, ellenőriznie kell, hogy a másik fél irányváltásra készül-e, illetve meg kell bizonyosodnia róla, hogy a járművezető észlelte-e őt. Ha az autós indexszel jelzi kanyarodási szándékát, és egyértelműen a terelővonal felé tart, bízni lehet abban, hogy ez mozdulatsor nem véletlenül következik be. Ez a fajta baleset akkor történik meg, amikor a motoros ezt nem veszi észre.” – vélekedett a közlekedésbiztonsági szakértő. Mint mondta, az autósnak a kanyarodás előtt szintén ellenőriznie kell – még az utolsó pillanatban is –, hogy valaki meg akarja-e előzni.

„A sofőr azonban hiába néz bele a visszapillantó tükörbe, elképzelhető, hogy a motor csak egy tizedmásodperccel később bukkan fel. Sajnos az a tapasztalat, hogy az autósok sokszor nem veszik észre a motorosokat, mert azok jellemzően relatíve nagyobb gyorsulással bírnak, és alapvetően nagyobb járművekre számítanak” – tette hozzá Pausz Ferenc. A szakértő szerint egy súlyos sérüléssel járó baleset már a bűncselekmény kategóriájába esik, ezért komoly következményei lehetnek.

Totalcaros kollégánk, Zomborácz Iván szerint elég gyakoriak az ilyen motoros balesetek.
„A KRESZ szerint a balra kanyarodás előtt meg kell győződni róla, hogy senki nem kezdett előzésbe. Itt azt lesz nehéz eldönteni, hogy ki kezdte el előbb a manővert: Rékasi már előzésben volt, amikor az autós kanyarodási szándékát jelezte, vagy valóban már indexelt és kanyarodott, amikor a motoros belefogott az előzésbe.”

Rékasi Károly a legfrissebb hírek szerint még mindig az intenzív osztályon van. Törött combcsontját kedden este megműtötték, de egyelőre nem tért magához. 

Ezt mondja a kresz

31. § (6) Bekanyarodás: „A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.”

34. § (8)  Tilos előzni: „útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve
– ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.”.