A brit Vogue 1990-es címlapja nem egy címlap volt a sok közül. Úgy is mondhatjuk, hogy összefoglalta a 90-es évek divatszakmáját, öt nő a lehető legegyszerűbben New York utcáin. Peter Lindberghet kérték fel a fotózásra, a feladata pedig nem kevesebb volt, mint meghatározni a 90-es évek nőideálját. Ahelyett, hogy egy nőt fényképezett volna le, öt teljesen különböző arcot válogatott össze. És tényleg, Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington és Cindy Crawford uralták a következő évtizedet. Annak ellenére, hogy Lindbergh pár évvel korábbra, a híres fehér inges képek idejére teszi a szupermodellek érájának kezdetét,

a Vogue címlap döntött el mindent.

A fotós független, erős nőket akart látni a magazinban, nem agyonsminkelt, sztájlingolt modelleket. 

10 ezer dollár alatt ki sem mászunk az ágyból 

A híres mondatot Linda Evangelista mondta egy 1990-es interjúban. Neki és a barátnőinek meg volt az áruk, meg is tehették. Cindy Crawforddal és Naomi Campbellel már két külön cikkben foglalkoztunk, most a három másik modell van soron a képről, akik dívák voltak, száz végéről égették a gyertyát. 

Linda Evangelistát egy kanadai szépségversenyen, a Miss Teen Niagarán fedezték fel 1978-ban, mindössze 13 évesen. Evangelista éppen pár hónapja emlékezett vissza a Harper's Bazaarnak, hogyan költözött New Yorkba 1983-ban. Az elején állandóan az anyját hívogatta egy telefonfülkéből, hogy minden oké-e, aztán beköltözött egy lelakott modell-lakásba. 

Tele volt csótányokkal. De úgy gondoltam, hogy minden úgy volt, ahogy lennie kell. 

Evangelista a legnagyobb cégeknek dolgozott, de 1988-ban, vagy 1989-ben (mind a két dátum szerepel a képeknél), óriási lépésre szánta el magát. Mármint modell szempontból. Amíg másoknak a munkahelyváltás, vagy költözés okozhat stresszt, addig Linda Evangelistának a hajvágás volt a mérföldkő. Igazából jogos, hiszen nem mindegy, hogy mit szoktak meg a megrendelők. A hosszú haját vágatta le, hogy felfrissítse, bővítse a lehetőségeit. Peter Lindbergh javasolta az új stílust,

megmondta neki, hogy már minden lehetséges módon lefotózta, amióta modellkedik, valami új kell. 

Egy francia fodrász, Julien D'ys vágta le a haját, amit persze alaposan dokumentáltak. Az ötlet rengeteg munkát vett el Evangelistától, de még többet hozott. A következő évben szerepelt az olasz, francia és amerikai Vogue címlapján és a legsikeresebbek közé került. Szóval bevált a terv. 

Modellkedéstől a jógáig

Christy Turlington a Trinity (Naomi Campbell, Christy Turlington, Linda Evangelista) tagjaként szintén nem mozdult meg 10 ezer dollár alatt. Sőt, a Maybelline-nel kötött első szerződésben 800 ezer dollárról állapodtak meg, 12 napi munkáért járt ennyi 1991-ben. Érdekes, hogy a legtöbb modell úgy emlékszik vissza a csúcsra, hogy jó volt, szép volt, de soha többet, vagy sosem érdekelte igazán a szakmája. 

Semmi sem hiányzik belőle, az utazásokat kivéve. 

– nyilatkozta a WSJ magazinnak. 

Turlington mindig is többet akart. 1994-ben beiratkozott a New York-i egyetemre, 1999-ben kapta meg filozófia diplomáját. Ma pedig az Instagramja két dologból áll: 

jóga és jótékonykodás.

2010-ben alapította az Every Mother Counts jótékonysági szervezetét, ami a terhesség alatti megelőzhető és szülés közbeni haláleseteket igyekszik csökkenteni. Ezen kívül jógázik. Edward Burns színész/rendezőhöz 2003-ban ment hozzá, két gyerekük született. 

Az elveszett ötödik

A legkevésbé ismert modell a címlapról a német származású Tatjana Patitz, aki a későbbiekben sokkal kevesebb figyelmet kapott, nem úgy emlékszünk rá, mint mondjuk Cindy Crawfordra. A Guardian pár éve fejtegette, mi lehet az oka, hogy Patitz kevésbé futott be. Pedig annak idején dolgozott a Chanelnek, Calvin Kleinnek, ráadásul több Vogue címlapot is kapott. De amíg Crawford vagy a többiek vissza-visszatérnek, addig Tatjana Patitz nincs már címlapon. Instagramon így emlékszik vissza a régi szép időkre: 

És ahogy Turlington, ő sem biztos, hogy ma újrakezdené az egészet. 

Nehéz megmondani, őszintén nem tudom. Ma sokkal nehezebb lenne, mert tengernyi a lány. Majdnem olyan, mint egy gyorskajás piac, egy lány pár szezonra jó, aztán elfelejtik.