A világ, illetve Európa rengeteg országából ért már el zenei előadó egy-egy slágerre világsikert, pont erről szólt a múltkor egy elég népszerűvé vált a kvíz az Európa blogban, igaz, nagyrészt nyugat-Európára koncentrálva. De miközben még Moldovának is volt egy találata az O-Zone együttessel és a Dragostea Din Tei című dallal, addig magyar dalszerző vagy előadó a Szomorú vasárnap óta nem tudott különösebb nemzetközi sikert elérni a zenei piacon.
Egy új felmérésből kiderül, hogy ennek ellenére a 26. legbefolyásosabb zenei nagyhatalom vagyunk a világon.
Igaz, hogy az elérhető adatok hiánya miatt kimaradt néhány olyan ország, amelyik pedig valószínűleg elég jól szerepelt volna az összesítésben mérete vagy hagyományos zenéjének népszerűsége miatt. Nincs rajta a listán például se Kína, se Jamaica, pedig biztosra vehető, hogy Magyarországnál feljebb kerültek volna a rangsorban.
A medimops egy olyan oldal, ahol többek között használt CD-ket és hanglemezeket lehet adni-venni, az ő megbízásukból készült a felmérés, az erről szóló sajtóközlemény, illetve maga a Global Influential Music Index ide kattintva érhető el. Az adatok egyik fő forrása az egyes előadók hallgatottsága volt a fő streamingszolgáltatóknál, de például a helyi népzene különlegességét és a világszerte elismert zeneszerzők számát is figyelembe vették, illetve hogy mennyit járnak oda más országok előadói turnézni, valamint hogy az adott országban milyen súlya van a zeneiparnak, a zenei kultúrának és a zeneoktatásnak.
Az adatokba a klasszikus zene is beleszámít, ebben a műfajban Oroszország a fő nagyhatalom. A világszerte leghallgatottabb előadó egy brit zenész, Ed Sheeran, de mindent összesítve természetesen az USA a világ legbefolyásosabb zenei nagyhatalma.
Az Egyesült Államokat az Egyesült Királyság követi, a harmadik Franciaország, a negyedik Németország, az ötödik pedig Kanada, Justin Bieber és Drake hazája. Ha abból indulunk ki, hogy Max Martin csak az egyik a világ rengeteg ultrasikeres svéd zenésze közül, meglepő tud lenni, hogy Svédország Japán és Olaszország után csak a nyolcadik. (A fenti borítókép is egy svéd előadót ábrázol: Tove Lo éppen a 2019-es Sziget fesztiválon lépett fel, amikor ezt a képet készítettük róla.) A tíz legbefolyásosabb között még Ausztrália és Írország szerepel.
A Magyarországhoz hasonlítható méretű, szintén európai országok közül Hollandia (14.), Lettország (19.), Belgium (21.), Dánia (22.) és Ausztria (23.) szerepel felettünk a listán. Harmincból a huszonhatodik helyünkkel a következő négy országot tudtuk magunk mögé utasítani globális zenei befolyás terén:
- Csehország;
- Görögország;
- Új-Zéland; és
- Lengyelország.
És még néhány érdekes adat:
- A streamingszolgáltatóknál a következő országok művészeinek a zenéje a leghallgatottabb a világon (ez a végső befolyási rangsorhoz csak az egyik figyelembe vett elem volt): USA, Egyesült Királyság, Kanada, Dél-Korea, Franciaország, Németország, Puerto Rico, Ausztrália, Spanyolország és Svédország.
- Ed Sheeran után a világ második leghallgatottabb előadója Billie Eilish, a harmadik Post Malone.
- A zenekibocsátást négy műfajra osztva vizsgálták: pop, elektronikus, rock és klasszikus. Németországban ezek közül az elektronikus a domináns, míg Spanyol- és Oroszországban a klasszikus zene a legmeghatározóbb. A felmérés szerint Magyarországon a három könnyűzenei műfajnak gyakorlatilag hajszálra ugyanaz a súlya, míg a klasszikus zene egy picivel, 2%-kal nagyobb súllyal bír az adatok szerint hazánk zenei életében, mint az egyes könnyűzenei műfajok.