Lassan egy hete csak ömlik az információ Andreas Lubitzról, a múlt kedden lezuhant Germanwings-gép pilótájáról, aki a gyanú szerint szándékosan vezette az Airbus A320-ast a hegyoldalnak. Ebben a cikkben megpróbáltunk összeszedni mindent, amit eddig tudunk a férfiről, hogy kialakuljon ezáltal valamiféle életrajz.
Íme:
- IFJÚKORA: Andreas Günter Lubitz 1987. december 18-án született a nyugat-németországi, rajna-vidék-pfalzi Montabaurban. Lubitz a 12 ezres kisvárosban nőtt fel, csak később lett lakása Düsseldorfban. A montabauri Mons-Tabor-Gymnasiumban érettségizett 2007-ben. Anyja zongoratanárnő, apja, Günter üzletember, ő a becsapódás helyszínére érkezve teljesen összeroppant, mivel megtudta, hogy fia a légikatasztrófa elsődleges gyanúsítottja. Amúgy Lubitz családi hátterét minden eddigi forrás kifejezetten jónak nevezte.
- MAGÁNÉLETE: A férfi magánéletéről eleinte keveset lehetett tudni, először inkább az orvosi vonatkozású dolgok derültek ki (ezeket ld. lejjebb). Lubitznak a balesetkor menyasszonya volt, akivel pont egy nappal korábban szakított annak ellenére, hogy a nő várandós volt. A 26 éves nőt a Bild csak Sabine L. álnéven emlegette. Előtte volt egy másik barátnője 2014-ben (a 26 éves Maria W.), vele pár hónapig együtt is dolgozott, de végül a lelki problémái szakításhoz vezettek.
- A REPÜLÉS SZERETETE: Repülés iránti szenvedélye olthatatlan volt. A lenti videófelvétel még gimis korában, 17 év körül készülhetett, ekkor már 3 éve a helyi repülősklubban, a Luftorts Club Westerwaldban edződött. Rajongása látszik ezen a videón is, és tudható, hogy hamarosan megszerezte a jogosítványt vitorlázórepülők vezetésére. A papírt tavaly is megújította, el is jött a klub grillezésére akkori barátnőjével, mindenki elégedettnek és boldognak látta ekkor. Később ott is vitorlázgatott a Francia-Alpokban, ahol utóbb a 9525-ös járatot egy szakadékba vezette.
- A LUFTHANSÁNÁL: A Lufthansa képzési programjába 2007-ben 20 évesen került be Lubitz, azonban ezt pár hónapra félbe kellett szakítania. Ennek okairól konkrét tények nincsenek, annyit tudni, hogy valószínűleg idegösszeomlása volt. A 11 hónapos kényszerszünet alatt utaskísérőként dolgozott, a vörös uniformis miatt ragasztották rá a haverjai a Tomato Andi (Paradicsom Andi) gúnynevet. Később folytatta a képzést Brémában és Arizonában, majd átment minden teszten, köztük a pszichológiain is, Carsten Spohr Lufthansa-vezér szerint 100 százalékosan alkalmas volt a pilótaszakmára. 2013 szeptemberében aztán a Germanwingshez került, ahol összesen 630 repült órája volt. Lubitznak júliusban kellett volna megújítania pilótaengedélyét, de a szemproblémái miatt ez kétséges, hogy sikerült volna neki.
- LÁTÁSGONDOK: Az már pár nappal Lubitz felelősségének kiderülése után világos volt, hogy egészségügyi gondjai voltak. Összetépett, a repüléstől őt kvázi eltiltó orvosi papírokat találtak a nyomozók a düsseldorfi lakásán (ezeket nem osztotta meg munkaadójával, szabálytalanul). Később a város klinikája megerősítette, hogy ők kezelték egy ideig a férfit februárban és márciusban, ráadásul nem depresszió miatt. Lubitz márpedig félt, hogyha elveszíti látását, ugrott a nagy terv: a Lufthansa transzkontinentális járatain való pilótáskodás.
- DEPRESSZIÓ: Valószínűleg a fenti gondokkal is összefüggött, hogy masszív depresszió alakult ki nála. Olyannyira masszív, hogy erős a gyanú, hogy emiatt szakította félbe a fent említett pilótaképzést. A képzés előtt legalábbis pszichoterápiára kellett járnia öngyilkossági hajlamai miatt, de a düsseldorfi ügyészség szerint felülvizsgálták őt rendszeresen, és évek óta nem tapasztalták ezt a tünetet. Egyik exbarátnője is azt nyilatkozta, hogy Lubitz addig volt aranyos, amíg szóba nem került a munkája, és volt olyan, hogy éjjel rémálomra ébredt és hogy azt kiáltja, „zuhanunk!" Mindezt másik nagy szenvedélye, a futás se tudta enyhíteni. A terrorista kötődéseket a marseille-i ügyészség az első perctől kizárta. Mindenesetre az említett ex szerint Lubitz néha fenyegetőzött azzal, hogy valami igazán emlékezeteset fog tenni.
- ELŐÍTÉLETEK: Fontos megjegyezni a végén, hogy ugyan a világsajtó tényként kezeli Andreas Lubitz felelősségét a katasztrófában, egyelőre semmilyen jogi intézmény nem mondta ezt ki, így őt is megilleti az ártatlanság vélelme. Egyes szakértők állítják, egy repülésért bolonduló férfi esetén szinte képtelenség, hogy a rábízott 149 emberrel együtt a halálba repüljön, szándékosan (a montabauri szomszédok is ezen a véleményen vannak). Ráadásul változatlanul ott a probléma, hogy Lubitzot a pilótaképzés pszichológiai tesztje mentálisan egészségesnek találta (a depresszió miatti képzés-félbeszakítás ellenére is), és semmilyen konkrét motivációt nem találtak nála, még egy árva búcsúlevelet sem.
R. I. P. Germanwings 9525
Március 24-én 144 utassal és hatfős személyzettel a fedélzetén a Francia-Alpokban, Barcelonnette környékén lezuhant a Germanwings 9525-ös járata. A gép atomjaira robbant, egy egész hegyoldalt beterített a törmelék. Jellemző az ütközés erejére, hogy nem találtak a mentőalakulatok ép holttestet, mindenki meghalt a fedélzeten. Az illetékes marseille-i ügyészség szerint egyértelmá jelek utalnak arra, hogy a kapitányt a pilótafülkéből kizáró, majd az Airbus A320-ast süllyedésbe állító másodpilóta, Andreas Lubitz szándékosan okozta a katasztrófát. Ugyanakkor a kutató alakulatok még csak egy fekete dobozt találtak meg, valamint Lubitz maradványait, amiből kiderülhet, állt-e drog, gyógyszer vagy alkohol hatása alatt a férfi.