shutterstock 2067894239

Családja sem tudott róla, mivel foglalkozik a VV Anettnek és Sáfrány Emesének teaszeánszot tartó sámánasszony

2022.07.20. 14:55

Csendes kis község az Érd és a Velencei tó között elhelyezkedő, nagyjából 2500 ember lakta település, ahol  a vokányi Ayahuasca-szeánszot tartó sámánasszony szülői fészke található . Az M7-es autópályáról lehajtva a falu határához érünk, innen nem messze fekszik a takaros ház.

Egy egész országot ért megrendítően a hír, hogy ruhák nélkül, öntudatlanul, törött csontokkal találtak rá egy ismert magyar valóságshow-szereplőre. Ezen a címen jelent meg elsőként a Velvet beszámolója a horrorisztikus eseményekről, amelyek a Való Világ egykori szereplőjével, Béres Anettel történtek. Idővel egyre több részlet került napvilágra, később pedig a teaszeánsz másik résztvevője, Sáfrány Emese is részletesen elmesélte a saját nézőpontját. A szeánszt tartó sámánasszonynak ugyanakkor csak találgatni lehetett a kilétét, a vokányi helyszín birtokosai névtelenségbe burkolóztak. A Velvet nemrég rábukkant egy nyomra, amely egészen a sámánasszony szülői házához vezetett.

Hatalmas forróságban ülünk autóba, hogy nyakunkba vegyük a sztrádát. Lehajtva a pályáról néhány kilométer után már a község határát jelző táblánál állunk, és begurulunk a ház utcájába.

Ebédidő körül jár, a környéken csend honol, csak egy távoli traktor hangja hallatszik. A kocsit leparkoljuk, és elindulunk a ház irányába. A kerítésen át betekintve egy rendezett kertet látunk, annyi bizonyos: dolgos és szorgalmas emberek élnek itt. Csengetésünkre egy idősebb, nyugdíjas úr lép a kapuhoz, aki elismeri:

jó helyen járunk, sajnos valóban az ő lánya tartotta a szeánszot.

A történtekről azonban nem kíván nyilatkozni, mint mondja: lánya egy önálló nő, nekik semmi közük ehhez.

Hogy megtudjunk valamit a sámánasszony személyéről, a faluban kérdezősködni kezdünk. Az utcát végigjárva alig-alig találkozunk szembe valakivel, csak egy-egy idősebb lakó serénykedik a kertjében vagy újonnan beköltöző fiatalok rendezik a házuk táját. Akiket a településen megkérdezünk, szinte kivétel nélkül ismerik a siklósi erdőhöz köthető történetet.

„A nő szüleit ismerem, megdöbbent, hogy a lányuk ilyesmibe keveredett”

– kezdte a Velvetnek az utcában élő Vadas Jánosné Katalin.

„Rendes, tisztelettudó családnak ismertem meg őket, mindenkit elfogadnak olyannak, amilyen. Senkit sem akarnak megváltoztatni, egy igazán közvetlen, aranyos, kedves család.

Sosem gondoltam volna, hogy a lányuk ezzel foglalkozik.

Biztos vagyok benne, hogy senkinek sem akart ártani, de szerintem nem volt tisztában, vagy nem számolt az esetleges rossz következményekkel. Ha mégis, talán azt gondolta, velük ez nem történhet meg. Én az ilyesmit minden szempontból elítélem, bármi is a célja. Bele sem mennék semmi hasonlóba, jól meggondolnám, hogy mi az, amit elfogadok és mi az, amit nem”

– fejtette ki véleményét a hölgy.

Hallomásból ismerjük őket, a szülők nyugdíjasok. Azt sem tudtuk, hogy van gyerekük, pláne nem, hogy ezzel foglalkozik. Most kicsit meglepődtünk, de hát, kicsi ez a világ...

– hüledezett Dóri és Lajos.

Egy, a sámánasszonyhoz közel álló informátorunk szerint a család a kétezres évek közepén költözhetett a Fejér megyei településre, ám a szeánszt tartó nő akkor már nem élt a szülőkkel.

„A szülőknek eddig fogalma sem volt arról, hogy a lányuk mivel foglalkozik. Csak annyit tudtak, hogy valamilyen szinten köze van a természetgyógyászathoz és hogy volt Peruban.

Tudomásom szerint ő jól van, otthon van Vokányban. Feljelentés sem történt ellene, mindössze kihallgatták, és a szeánszon résztvevőkkel együtt az ő telefonját is elkobozták, ezért elérhetetlen.

Valószínű azon keresztül próbálják ellenőrizni a kapcsolatokat, hogy pontosan ki hol volt és mit csinált”

– árulta el forrásunk. A sámánasszonyt azóta is próbáltuk elérni, ám a telefonja jelenleg is süket. 

„Ő sosem volt az a drogos lány. Biztos vagyok benne, hogy kifejezetten Ayahuasca-szeánszokat nem hirdetett. Természet- és népi gyógyászattal, szappanok, gyertyák gyártásával foglalkozott, fesztiválokra járt. Nem tudom, hogy ebbe hogyan szaladt bele”

– fogalmazott informátorunk. A nő egy idő közben már elérhetetlenné vált weboldalon és Facebookon is hirdette magát. Bár kifejezetten Ayahuasca-szeánsz valóban nem volt megtalálható a repertoárjában, a mestereit felvonultatva említést tett arról, hogy kitől és hol tanult róla. A Google tárolt változatában még elérhető bemutatkozásából kiderül, hogy először 2017-ben látogatott el Peruba. Az utazás gyökeresen megváltoztatta egész addigi, a vendéglátásban és szállodaiparban folytatott sales-manager életét.

A spiritualitás utáni érdeklődésem továbbra is lankadatlan. Járok vásárokra, fesztiválokra, most már mint árus, gyógyító

– írja a nő, aki bevallása szerint az elmúlt években a Zero Waste életmódra váltott. Vegán módon étkezik, valamint a tisztálkodó- és takarítószereit is maga állítja elő. A saját kezűleg gyártott fogport, gyertyákat és szappant eladásra is kínálta, valamint piócaterápiát és szertartásokat kínált, mint írta:

azon növényekkel, melyekkel Európában lehet.”

Mint az köztudott, a vokányi szeánszon használt, az Ayahuasca készítéséhez elengedhetetlen, DMT-t tartalmazó Banisteriopsis caapi nevű növény indája az unióban illegális, erősen hallucinogén szernek minősül, így használata büntetőjogi felelősséget von maga után. Mint azt a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóosztálya korábban lapunkkal közölte: a hatóságok kábítószer birtoklásának gyanúja miatt folytatnak nyomozást.

„Megdöbbentő, hogy ha közvetetten is, de a történteknek van a településünkhöz köthető száluk. A faluval már a szülők ideköltözése előtt is lehetett kapcsolata a családnak, mert emlékszem, hogy

a lánnyal együtt játszottunk gyerekként, még szerelmes levelet is kaptam tőle. Egy aranyos, szőke kislány volt. Nem gondoltam volna, hogy ilyesmivel foglalkozik”

– mondta az utcában élő, ám a családdal való jó kapcsolata miatt az arcát már nem vállaló Marci. 

A sámánok csodaszere

Mint arról korábban említést tettünk, az Ayahuasca nevű erősen hallucinogén főzetet a dél-amerikai őserdő sámánjai használják szertartási céllal. A rituálék lényege a megtisztulás és útkeresés. A szert fogyasztók eredetileg ellenőrzött körülmények között a szellemvilággal teremtenek kapcsolatot, hogy mélyen önmagukban találjanak választ kérdéseikre. Valódi célja tehát nem a szórakozás és nem is ártó szándékú, ugyanakkor óvatlan, nem hozzáértő kezekben használata maradandó hallucinációkat okozhat, akár végzetes is lehet.