A magyar nők nem szeretik sem a letisztult, sem a túl extrém ruhákat, a kivágott, a csillogó darabokat viszont igen, főleg, ha drágák. A Sugarbird designerével beszélgettünk, aki szerint öltözködésünkben is egyre jobban megbecsüljük a hagyományainkat.

Korábban már beszámoltunk róla, hogy egy Szász Endre ihlette ruhakollekció kedvéért Görög Zita hat év után újra a kifutóra lépett. A Sugarbird divatbemutatója kapcsán a designert és egyben a cég üzletvezetőjét, Jagasics V. Csonka Hedviget arról kérdezte a Velvet, hogy milyen ruha is kell a magyar nőknek. "A hazai divatnak teljesen más sajátosságai vannak, mint a külföldinek. A magyarok a nőiesebb, kivágottabb ruhákat részesítik előnyben, a konzervatívabb, letisztultabb darabokat kevésbé szeretik. A magyar nőnek az tetszik, ha csillog, szereti az aranyat, az ezüstöt, szereti, ha a ruha feltűnő. Különösen akkor, ha nem is olcsó. Részben ezért nem lehet itthon a külföldi trendeket követni, azokat ugyanis nem lehetne eladni."

Az extrémet nem, az intrikus macskát viszont szeretjük

A divattervező szerint a magyarok többségének az egyedi ruhamegoldásokra nincs igénye. "Van egy bizonyos réteg aki nyitott az egyedi darabokra, de nem ez a jellemző. A magyar hajlamos kinevetni a nagyon extrém megoldásokat, olyan fazonokat keres, amik nem túl kirívóak. Ez egyébként főleg vidékre igaz, Budapesten még feltűnik egy-egy izgalmasabb ötlet." Ebből pedig az következik, hogy Magyarországon azt lehet eladni, ami a nép nagy részének tetszik, ami a designer szerint legalább tízből nyolc embert jelent.

Jagasics V. Csonka Hedvig szerint az igények persze itthon is változnak. Divatot ugyan nem diktálunk, Guccit koppintani meg felesleges lenne, de legalább egyre inkább megbecsüljük a magyar hagyományokat . "Volt olyan időszak, amikor nem volt divat magyarnak lenni, magyar ruhákat venni. Ez mostanában kezd megváltozni, már felvállaljuk a hagyományainkat." Nem véletlen, hogy a Sugarbird Csukás István mesehőseit megjelenítő kollekciója nagy siker volt. "A Frakkos ruhákat és kiegészítőket különösen szerették a vevőink, a legtöbbet a Lukréciás felsőkből adtuk el. Úgy tűnik, leginkább vele tudnak azonosulni a magyar nők."

Dukai Reginát és Zimány Lindát főleg a fiatalok kedvelik

A tervezőt egyébként annak ellenére meglepte a mesekollekció sikere, hogy két évvel ezelőtti megalakulásakor a Sugarbird épp azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a hazai gyártású ruhákkal, ismert hazai arcokkal és rajzfilmekkel divatba hozza a magyart. Ez az első, Rubint Réka nevéhez köthető kollekcióval még csak mérsékelten, a jelenleg is futó Covergirls kollekcióval viszont jól sikerült. A Dukai Regina, Zimány Linda, Bódi Sylvi és Horváth Éva alkotta csapat a tervező szerint négy különböző stílust képvisel, amiben mindenki megtalálhatja a hozzá közel állót. Dukai és Zimány cuccaira például főleg a fiatalabb korosztály bukik.

Bár a választás azért esett a négy modellre, mert a designer szerint Magyarországon ők a legjobbak, a közös munka nem mindig egyszerű. "Nehéz celebekkel dolgozni. Általában a személyes ízlés és a ruhák eladhatósága körül vannak vitáink. Hiába tudom egy ruháról, hogy jól el lehetne adni, ha nekik nem tetszik, a gyártás is bajos. Azért egyre jobban megy a közös munka, már ők is érzik, hogy nem mindig csak az a jó, ami a személyes ízlésüket tükrözi. Azonosulni kell a trendekkel."