Azt mondják, influenszer ma már bárki lehet, azonban nem lehet könnyű dolga annak, akit véleményvezérnek tartanak, és akit sokan követnek a különböző közösségi média felületeken (például Facebook, Youtube, Instagram) megosztott tartalmaiért. Ez a véleménye egy 22 éves lánynak is, aki jó ideje influenszerként ténykedik és maga is megtapasztalta ennek a munkának a nehézségeit.
A 22 éves brit modell, Lauren Alexis – akit az Instagramon több mint 1,7 millióan követnek – azt vallja: sokszor éjszakába nyúlóan dolgozik, és a rosszindulatú kommentelők is komoly lelki megterhelést okoznak.
Alexis négy éve dolgozik azon, hogy "médiabirodalmát" kiépítse, ráadásul követőit gyakran olyan felvételekkel is elkápráztatja, amelyek nem sokat bíznak a fantáziára.
Influenszerként nagy népszerűségnek és hírnévnek örvendek. Olyan ez, mintha vállalkozó lennék; nem számít, hány óra van, dolgoznom kell. Az elején már a kora reggeli órákban belekezdtem a munkába, hogy fellendítsem a karrierem. De van, hogy hajnali kettőig meg sem állok. Olyan szempontból rugalmas a dolog, hogy én döntöm el, mikor szeretnék dolgozni. Ugyanakkor nem szabad abbahagyni, fenn kell tartanom magam
– magyarázta a Daily Star című brit napilap riportjában Alexis, akinek a YouTube-on több mint 1,12 millió feliratkozója van, de a Twitch-en is közvetít.
Sokáig szeretnék még ezzel foglalkozni, és bár szívesen kipróbálnám magam más területeken is, az influenszerkedéssel nem hagynék fel. Már a pályám legelején tudtam, mit szeretnék; magas elvárásaim voltak magammal szemben. A magánéletemet például nem teregetem ki, nagyon fontos, hogy elkülönítsem ezt az influenszerkedéstől
– fogalmazott a fiatal londoni lány, akinek sikerei másokat is arra buzdítanak, hogy ők is influenszerek legyenek. A pandémia alatt egyébként robbanásszerűen megnőtt azoknak a száma, akik influenszerkedéssel szeretnék a kenyerüket keresni.
Nem könnyű ám sztárnak lenni a közösségi médiában. Sok akadállyal találhatják szembe magukat, akik szintén erre vágynak, de végül minden megéri. Ha pedig szereti az ember, amit csinál, nem érdemes feladni. Ugyanakkor mindig lesznek olyan emberek, akiknek nem tetszik, amit közzéteszek. Rengeteg negatív kritikát kapok, ami lelkileg igen kimerítő tud lenni, ám igyekszem ezzel nem törődni és inkább azokkal foglalkozni, akik értékelik, amit csinálok
– szögezte le Alexis, aki a többi influenszerhez hasonlóan a népszerűségének köszönhetően befolyásolni képes követőtábora vásárlási szokásait, döntéseit.
A fiatalok főként a közösségi médiából tájékozódnak
A Deloitte 2020-ra vonatkozó kiskereskedelmi felméréséből kiderült, hogy a fiatalok 30 százaléka népszerű YouTube- és Instagram-oldalakról tájékozódik, megelőzve a tanárokat és a tananyagot is, ők az online idejük 56 százalékát a közösségi oldalak böngészésével töltik. A korábbi zenész- és színészvonal felől egyre inkább a tizenéves véleményvezérek irányába tolódik el a figyelem, utóbbiak a saját példájukon keresztül nyújtanak inspirációt a kortársaiknak.