Nem is volt olyan régen, hogy a Coca-Cola egyik reklámkampánya, amely azonos nemű párokat tartalmazott, elég nagy botrányt kavart Magyarországon. Most a Dolce&Gabbana luxusdivatcég indított egy hasonló kampányt, ráadásul Valentin-nap alkalmából: a rövid videók csókolózó párokat mutatnak be. A reklámoknak hamar nagy visszhangja lett, Lakatos Márk stylist-műsorvezető már egy saját videót is publikált róluk, és úgy gondoltuk, jól fog jönni egy rövid beszélgetés ahhoz, hogy ezt a kampányt egy kicsit kontextusba helyezzük az érdeklődők számára. Plusz Valentin-nap alkalmából egy divatmentes kérdés is becsúszott a végére, szóval van rendesen olvasnivaló a videók mellé.
Miért tartottad olyan érdekesnek ezeket a reklámfilmeket, hogy saját videót csináltál róluk?
Ez egy ’90-es évekbeli kampány újraélesztése. Ez azért érdekes, mert azt mutatja, hogy az ember tud fejlődni, visszafelé és előre is: ezek szerint a ’90-es években a Dolce&Gabbana egy elfogadó, a szeretetet mindent elé helyező brandként kommunikált. Ők két temperamentumos, olasz, meleg ember, akik azóta össze-vissza nyilatkoztak mindent, volt rasszista kampányuk is, Kínában óriási botrányba keveredtek, a melegházasság ellen is felléptek, amivel az egyik legnagyobb barátjukat, Elton Johnt sértették vérig. De ezek szerint tudtak önkritikát gyakorolni, és visszatértek ezekhez az értékekhez, ami szerintem becsülendő, ezért is csináltam erről ma egy videót.
Mi az üzenete számodra ezeknek a reklámoknak?
Idősebb emberek, férfiak, lányok, transzneműek, transzvesztiták ugyanúgy szerethetik egymást, mint bárki más: ezt ünneplik ezek a videók, és ez nekem nagyon szimpatikus. Ha valami a Valentin-napnak a lényege, akkor az pont ez. A szeretetet kéne most ünnepelnünk, és a szeretet egy olyan energia vagy minőség, amit a legtöbb vallás, például a kereszténység is a legmagasabb helyre emel. Ezért értelmezhetetlen számomra, amikor valakik bármilyen ideológia mentén megpróbálják megmondani az embereknek, hogy kit szeressenek és hogyan. Ez egy totális kapufa szerintem az emberi kultúrában, szerintem inkább örülni kéne annak, hogy két ember szereti egymást: ezzel biztos, hogy nem károsítanak és nem bántanak meg mást. Ebbe belelépni, ebbe beleszólni, ezt szabályozni, ahelyett, hogy hagynánk a szeretetet megnyilvánulni… – ha van sátán a világban, akkor ez az. És teljesen mindegy, hogy ez szexualitásba átcsap-e vagy nem: Valentin-napon azt kéne ünnepelni, hogy vannak még emberek, akik szeretik egymást.
Fontos számodra az is, hogy a kampány egy alapítványt is népszerűsít?
Igen, a kampányt a Dolce&Gabbana a hashtagekkel a Trevor Projectnek, azaz egy olyan szervezetnek ajánlja, amely olyan embereknek segít, akik a kirekesztés, a szeretet lehetetlensége miatt jutnak el odáig, hogy öngyilkosságot kísérelnek meg vagy komoly pszichés problémákkal küzdenek. Ez a fontos: lássa meg a világ, hogy nem hozhatunk embereket olyan helyzetbe, hogy azért, mert valakit szeretnek, kitaszítottnak, gyűlöltnek, büntetettnek kell érezniük magukat. Ezek a kampányok pont azokon a helyeken kellenek a legjobban, ahol az embereket ez felháborítja. Normális esetben egy ilyen videó nem köpködést és árokásást okoz, hanem egy párbeszédet vált ki, amiben mindenki elmondhatja például azt, hogy őt miért irritálja valami. Az irritáció egy zsigeri reakció, ami általában valami elfojtásból születik. Fontos, hogy ezekről az elfojtásokról beszéljünk: téged miért zavar, ha két ember szereti egymást? Hány generáció óta hordod a lelkedben-génjeidben, hogy téged ennek zavarnia kell? Vajon miért...?
Szerinted feladata a divatházaknak, hogy ilyen kérdésekben állást foglaljanak? A például csipszet vagy barkácsszerszámokat gyártó vállalatok nem igazán szoktak ilyen provokatív reklámokat csinálni, de a divatcégek relatíve gyakran. Miért van ez?
Az egyik legfontosabb dolga a ruházatnak, hogy azzal az ember a személyiségét és önmaga lényegét kifejezze. A ruha a testünkre írott személyiségünk. Ezért nagyon fontos minden divatmárkának, hogy felmutassák, hogy ők milyen értékeket tartanak fontosnak – hiszen ennek rímelnie kell azok értékrendjével, akik az ő ruháikat hordják.
Ezzel egyfajta jelentést adnak a ruháiknak, és ezt szolgálja manapság a marketing: hogy az emberek egy jelentést társítsanak a termékhez. Mennyire számít ez újdonságnak?
Semennyire – az öltözködés mindig is erről szólt! Az öltözködés eredete az, hogy egy ősember magára tett egy tigrisfogat vagy madártollat, és ez egy jel volt. Az öltözködés egy ősi, szakrális rítusa az embernek, amellyel a saját testi, szellemi és lelki valóságát összeköti a természetfelettivel. A ruháink a mai napig erről szólnak, csak most már egy civilizált formában.
Van, aki erre azt mondja, hogy az öltözködés nem feltétlenül önkifejezés, nem feltétlenül bír jelentéssel: van, aki azzal tudja le az egész témát minden reggel, hogy felvesz egy fehér pólót egy szürke tréningnadrággal és kész.
Ne felejtsük el, hogy a nem kommunikáció is kommunikáció: az is egy erős jel, ha valaki azt mondja, hogy őt ez az egész nem érdekli. Woody Allennek a slampos, értelmiségi stílusa is egy stílus, az is egy kommunikáció. Onnantól kezdve, hogy az ember a testére felrak valamit, onnantól kezdve kommunikál, mert ami a testén van, az egy jel. Vagy ha éppen nem rak fel semmit, akkor is kommunikál: akkor meg azzal, hogy mindenét megmutatja.
Még a Valentin-naphoz kanyarodjunk vissza egy kérdés erejéig! Milyen számodra az igazi szerelem, milyen egy ideális kapcsolat? Mondj egy-két párt, akik számodra példaértékűek, akikre azt mondod, hogy ilyen kapcsolatot szeretnék én is! #relationshipgoals, ahogy az Instán szokás mondani.
Nekem jelen pillanatban nincs párkapcsolatom, de egy olyan viszonyt tartok ideálisnak, ami egymás építéséről, és nem egymás lebontásáról szól. Én ilyennek tartom Gryllus Dorka és Simon Kornél kapcsolatát: ők nagyon sok mindenen átmentek, de rajtuk azt látom, hogy egymást a nehéz helyzetekben is felemelik. Ilyennek látom Tunyogi Henriett balett-táncos és Vásáry Tamás zongoraművész kapcsolatát is, ők is egy példa arra, hogy nagy, 41 éves korkülönbséggel szintén lehet szeretetben együtt élni. De szépnek tartom Elton John és a férje, David Furnish lassan harminc éve tartó kapcsolatát is, ott szintén van egy nagy korkülönbség és harmonikus, példaértékű a házasságuk.
Csókolózó párokat tartalmazó videókat tett ki az egykor melegházasságellenes Dolce&Gabbana. Lakatos Márkot kérdeztük a kampány jelentőségéről.
49 · Feb 14, 2021 05:06pm Tovább a kommentekhez