A szakértők szerint ezt a pszichológiai hatást legegyszerűbben úgy lehet megfogalmazni, hogy: „a jóból is megárt a sok”. Példaként a két legnépszerűbb karácsonyi slágert, vagyis Mariah Carey All I Want For Christmas Is You és a Wham! Last Christmas című ikonikus dalát hozzák fel, amelyek bár megadják az alaphangulatot a szeretet ünnepéhez és a nosztalgiavonatra is felültetnek,
sokadik hallgatásra már megtelítődik tőle az agy,
s inkább a negatív hatásuk érvényesül.
A dalok unalmassá válnak, idegesíteni kezdenek bennünket, és hallgatásuk közben csak azon kapjuk magunkat, hogy azon stresszelünk, miért kell folyton ezeket a karácsonyi dalokat hallgatnunk. Ez a fajta stressz (sem) könnyíti meg az ünnepeket megelőző hajtós időszakot, az ajándékvásárlási túrát: csak fokozza belső feszültségünket – írja a Business Insider nyomán a Player.
A lap által megkérdezett klinikai szakpszichológus szerint
a legnagyobb veszélynek a bolti és áruházi dolgozók vannak kitéve,
akik szinte már októbertől kénytelenek hallgatni a karácsonyi hangulatot előidézni kívánó dalokat. A szakértő szerint a dolgozóknak meg kell tanulniuk kikapcsolni az agyukat, hogy másra is tudjanak koncentrálni. Ez sok energiát vesz el.
Mentális egészségünknek a legjobb az, ha változatos lejátszási listát hallgatunk.
(Borítókép: egy felvétel A Grinch című filmből. Fotó: Northfoto/Imagine Entertainment)