„Itthon nem lenne sok értelme celebeket bevonni a ruhatervezés folyamatába, merthogy nincsenek is celebek. Az ismert, felfújt lufiemberek neve miatt nem hiszem, hogy több ruhát vennének az emberek egy adott cégtől” - mondta Herczeg Zoltán.
Madonnától Kate Mosson át Rihannáig
Az utóbbi időben feltűnően bővült azoknak a nemzetközi hírességeknek a száma, akik - állítólag - saját tervezésű kollekcióval rukkolnak elő valamelyik divatháznál. Madonna H&M kollekciója sikeres volt a vásárlók körében, ahogyan a brit TopShop üzleteket is megrohamozták, amikor a Kate Moss nevével népszerűsített ruhákat árusítani kezdték.
Katie Holmes ugyan az olvasóinkat nem tudta meggyőzni arról, hogy van érzéke a divathoz, Giorgio Armani annál inkább meg van győződve arról, hogy együttműködésük sikeres lesz, de hogy pontosan milyen darabokat tervezett Tom Cruise felesége a divatháznak, egyelőre nem derült ki biztosan. Justin Timberlake az általa kedvelt Johan és Marcella Lindeberggel kötött szerződést még tavaly év végén egy sportkollekció közös megtervezésére. Az énekes egyébként nem számít teljesen kezdőnek, barátjával közösen saját férfiruha-márkát hoztak létre William Rast néven.
A siker elmaradhatatlan
Victoria Beckham régóta együttműködik a Rock&Republic-al, Lenny Krawitz pedig a Tom Forddal. Rihanna nem vitte túlzásba az ötletelést, amikor úgy érezte, a saját nevével ellátott esernyő lenne a legalkalmasabb kiegészítő, amelyikkel reklámozhatná magát. Jordan az időnként változó mellméretére saját tervezésű melltartóval reagált, Fergie színes divattáskákkal bővítette a világban felhalmozódó szemetet, Natalie Portman pedig műbőrcipőkkel hívja fel a figyelmet arra, aki nem fogyaszt állati eredetű termékeket, az a ruházkodásában is a vegetáriánus szemléletet kövesse.
„Az effajta együttműködések legtöbbször mindkét oldalról hatalmas előnyökkel járnak, hiszen a híresség személyiségéből és a divatház több évre visszatekintő múltjából származó előnyöket tekintve a siker szinte elmaradhatatlan” - mondta S. Hegyi Lucia divattervező.
Honnan tudná J.Lo, hogyan kell egy cipőt összerakni?
A hírességek egy része azonban nem valamelyik divatházzal szeretne szerződést kötni, sokkal inkább a saját márkáját igyekszik piacra dobni. Úgy tűnik, Lindsay Lohan nem tud megválni Jane Fondának a nyolcvanas években kiadott aerobik-kazettáitól, egy alkalommal Flasdance-statisztának öltözve bejelentette, harisnyákat és leggingset szeretne tervezni. Jennifer Lopez, Gwen Stefani és a művésznevét időnként váltogató P. Diddy szintén a saját brandjük felépítésében láttak fantáziát.
Abban az általunk megkérdezett divattervezők egyetértettek, hogy nehéz elképzelni, ahogyan egy híresség a tervezőasztalnál a kollekcióját rajzolgatja. „Ami engem illet, tíz év aktív munka után mertem egyáltalán elmondani magamról, hogy divattervező vagyok. Honnan tudná vajon J.Lo, hogyan kell összerakni szakszerűen egy cipőt, és egyáltalán honnan és mennyi bőrt rendeljen?” - kérdezett vissza Herczeg Zoltán a Magyarországon is forgalmazott J.Lo-cipőkre utalva. „A ruhatervezés hosszú évek alatt elsajátítható, komplex feladat, amelyhez sokrétű képzettségre van szükség, és erre bizonyára nincsen felkészítve egy popénekes vagy színész” - tette hozzá Héjja János alkalmiruha-tervező.
Rubik Ernő lehetne a USE arca
Idehaza néhány próbálkozástól eltekintve nincs hagyománya annak, hogy hazai hírességek és tervezők közösen dolgozzanak Az utóbbi hónapokban leginkább a Persona látott fantáziát a külföldön már megszokott együttműködésben, és megkereste Rubint Rékát egy közös kollekció erejéig. „Ki akar Rubint Rékával azonosulni, ha lehet Madonnával is?” - tette fel a költői kérdést a Use tervezőcsoport, amikor a ritka hazai példákat emlegettük.
Arra a kérdésre, hogy a munkájuk valamely fázisába bevonnának-e magyar hírességet, a tervezők így válaszoltak. „Mivel jelenleg inkább külföldön értékesítünk, mindenképpen ismertebb emberre lenne szükségünk: Rubik Ernő, vagy talán Cicciolina? Félretéve a viccet, Yonderboit és Marozsán Erikát szívesen öltöztetjük.”
S. Hegyi Lucia szerint elég a celebeket öltöztetni
Ugyanezzel a kérdéssel megkerestük Héjja Jánost és S. Hegyi Luciát is, akik szintén nem gondolkoznak a celeb-együttműködésekben. „Egészen más jellegű egy olyan közös munka, mint amilyenben Pécsi Ildikóval dolgoztunk együtt. A színésznő Molnár Ferenc Hattyú című rendezéséhez én terveztem a jelmezeket a közös elképzeléseink alapján” – mondta Héjja. Idehaza egyébként nem ritka, hogy divattervezők látják el a jelmeztervezők teendőit színdarabokban vagy filmekben. Katti Zoób vagy Király Tamás több felkérést vállalt már.
S. Hegyi Lucia a kérdésre reagálva elmondta, inkább azt tartja fontosnak, hogy a fiatal tehetségek gyakorlati lehetőséget kapjanak, ahol betekintést nyerhetnek a divattervezés és márkaépítés világába. „Divatházunk a fiatal iparművészek felkarolásával próbálja támogatni a magyar divatvilágot. A celebekkel történő együttműködés jelenleg azok öltöztetésével bezárul.”
Nem törtek be a Hooligans-rajongók Kiss Endi ruháiért
Herczeg Zoltán nem zárkózik el a közös munkától, mint elmondta, az őszi Rock’n’Roll kollekcióját Kiss Endivel, a Hooligans dobosával közösen találta ki, és a zenésznek is aktív szerepe volt a ruhák megtervezésében. „Madonna valószínűleg megkapott többezer ruhatervet a H&M-től, amelyikből kiválasztott néhányat, amelyik neki tetszik. Mi azonban nem így dolgoztunk együtt Kiss Endivel, hanem leültünk, elmondta az ötleteit, megvitattuk, felskicceltem. Nem voltak nagy vitáink, mindketten a rock világából inspirálódtunk” - mondta Herczeg Zoltán.
Mint arra a tervező már utalt, üzleti szempontból nem kiemelkedő egy celebbel kötött együttműködés. A Rock’n’Roll kollekció bemutatása után a vevőköre bővült jelentősen. „Nem mondhatnám, hogy megrohamoztak a Hooligans-rajongók, hogy most azonnal kell nekik az, amit Endi tervezett. Magyarországon amúgy sincs sok értelme divatról beszélni, épp elég baj van itthon” - ismételte el már többször tett kijelentését Herczeg Zoltán.
A magyar piac nincs beállítva tömeggyártásra
S. Hegyi Lucia úgy tartja, idővel ez a szokás is megjelenhet hazánkban, de nem jelentős. „Magyar viszonylatban a hazai hírességek által tervezett kollekciók vagy márkanevek bemutatkozása korántsem lesz akkora volumenű, mint külföldön, hiszen Magyarország divat piaca nincs beállítva tömeggyártásra. Az olcsó keleti gyártás pedig csak nagy tételekben bonyolítható, ami elég nagy akadálynak bizonyul. Ennek ellenére látható, hogy Magyarországon is történnek próbálkozások.”