A nyolcvanas, kilencvenes évek topmodelljeit újra felfedezte magának néhány vezető divatmárka. Legutóbb Naomi Campbellt és Linda Evangelistát kérte fel a Dsqared2, hogy verekedjenek össze estélyiben. Claudia Schiffert a Salvatore Ferragamo cipőnagyhatalom foglalkoztatja, Christy Turlingtont pedig a W magazin mutatta be újra.

A nyolcvanas, kilencvenes évek topmodelljeit a nemzetközi divatmárkák nagy része újra felfedezte magának, és ez, a tavaly kezdődött irányzat népszerű idén is. A kanadai Dsqared2 korábban leginkább arról volt ismert, hogy Justin Timberlake ruhaszponzora, most látványos kampányával igyekszik még inkább felhívni a figyelmet a következő kollekciójára. A márka számára készített fotón a pszichózisra természeténél fogva rendkívül hajlamos Naomi Campbell verekszik össze ipari környezetben Linda Evangelistával komoly védőfelszerelésnek nem nevezhető fekete bőr pilótasapkában, és fekete estélyiben.

Dsqared2

A márkát az ontariói Dean és Dan Caten alapította, akik a kilencvenes évektől élnek Milánóban, A testvérpár 1994-ben mutatta be első férfikollekcióját, és rá bő tíz évvel az első női ruháikat. Időközben a parfümök, a kiegészítők és alsóneműk tervezésébe is belefogtak, újabban pedig napszemüvegek gyártásába kezdtek. A Catenek nevezetesek arról, hogy divatbemutatóik extrém téma köré szerveződnek, előfordult már, hogy a szavannai vadászat, vagy az autóversenyzés volt a show fő motívuma. A női kollekciójuk bemutatása idején kezdtek el popzenészeket foglalkoztatni a kampányaikban: Christina Aguilera egy alkalommal férfimodelleket tapogatott és vetkőztetett, majd pedig Rihanna is felvonult a kifutón. Terveztek már ruhákat Madonnának, Ricky Martinnak, és rendszeresen látják el Justin Timberlake-et is fellépőruhával. 2003-ban a GQ Az év emberei dizájn díjban részesítette őket.

Tízezer dollár fölött

Catfight

Andy Warholnak a tizenöt perc hírnévről elhíresült gondolata legalább akkora közhely és hivatkozási alap fárasztó társaságokban, mint a 42 éves Linda Evangelistának a kilencvenes években hangoztatott munkafilozófiája, miszerint szupermodellként tízezer dollár alatt fel sem kel reggel az ágyból. Az utóbbi időben az egykori modell kétszer indította a napot reményteljesen, legutóbb tavaly az olasz Vogue júniusi címlapján jelent meg. Steven Meisel fotósorozatában a modell három mopsszal látható, barokk környezetben, és a képeknek a Hercegnő címet adták.

Kolléganőja, Naomi Campbell 38 évesen továbbra is aktív topmodell, és annak ellenére is rengetegszer foglalkoztatják, hogy az őt felkérő divatszakemberek nyugtatófüggővé kénytelenek válni a közös munka idejére. A modell hisztériás rohamai és késései legendásak, ugyanakkor a divatsorozatai is. Az olasz Vogue tavaly júliusban jelentette meg fekete számként emlegetett rasszizmusellenes címlapjával, és abban a hónapban a legtöbb divatanyagban fekete modellek szerepelnek, és köztük főleg Naomi Campbell.

A nagy klasszikusok

Tapasztalt cipőviselő

A harmincas modellekben rejlő lehetőségeket a Salvatore Ferragamo cipőnagyhatalom is igyekezett kiaknázni, amikor Claudia Schiffert kérte fel, hirdesse az idei tavasz/nyár extrém magassarkúit. A javarészt fehér nadrágkosztümös képeket az a Mario Testino készítette el, akivel a 38 éves, ma már inkább családanyaként jeleskedő modell az esetek nagy részében együtt dolgozik. Ugyancsak a Luxury Realist stílusú fotósok közé sorolt Testino készítette el Claudia Schifferről tavaly a Sex című divatsorozatot a Vogue számára, amelynek borítófotóján a modell csak egy maszkot és harisnyát visel.

Salvatore Ferragamo

A márka olasz alapítója az 1800-as évek végén született Bonitóban, de nápolyi tanulóévét követően az életének nagy részét Hollywoodban töltötte, egyik bátyja után utazott ugyanis Amerikába, aki cowboj csizmákat gyártott és forgalmazott. A húszas években kezdett el népszerűvé válni kézzel készített cipőiről, amelyeket a színésznőknek készített. Az egyik legismertebb kreációja Dorothy piros cipellője az Óz a csodák csodája című filmből, amelyet Judy Garland viselt. A legismertebb vásárlói közé tartozott Eva Peron és Marilyn Monroe is. A húszas évek óta létező márka ma is kitart amellett, hogy a cipők a lehető legjobb minőségű alapanyagokból készüljenek, de ma már nemcsak erről ismert, hanem kiegészítőiről és parfümjeiről is.

A nagy klasszikusok közül tavaly a 42 éves Cindy Crawford is előkerült. A szintén családanyaként tevékenykedő modellel a francia Vogue újította meg szakadozó kapcsolatát, és kérte fel egy fürdőruhás illetve miniszoknyás sorozatra. Abban az időszakban a Michigan Avenue őszi számának a modellje is Crawford volt.

Hol van Helena Christensen?

A kilencvenes években volt aktív Christy Turlington is, aki az Escada 2008-as kampányának az arca lett. Ezt követően a W magazin idei, januári számában jelent meg a 40 éves modell egy fekete-fehér divatsorozatban, amelyet Mario Sorrenti készített. Generációjának másik jeles képviselőjére, a háromgyerekes Stephanie Seymourra pedig a Sisley csapott le tavaly. Továbbra is várjuk a mostanában környezetvédőként jeleskedő Helena Christensen újbóli felbukkanását.