Az Air France egyik járata 2009-ben az óceánba csapódott, a fedélzeten tartózkodók közül pedig senki sem élte túl a balesetet. A tragédiát az okozta, hogy egy hiba miatt leállt a robotpilóta, a repülőgép vezetői pedig már annyira hozzászoktak ahhoz, hogy segítséggel repülnek, hogy maguktól nem tudták megoldani a feladatot. 2015-ben egy buszsofőr rossz címet ütött be a GPS-be, aminek következtében egy 1200 kilométeres kitérőt tett a járművön tartózkodó belga turistákkal.
Ezek az extrém példák még nem is a mesterséges intelligencia korából származnak, de jól mutatják, hogy milyen problémákat okozhat, ha túlságosan belekényelmesedünk a technológia adta megoldásokba. Az elmúlt időszakban egyre több kutatás vizsgálja és támasztja alá azt, hogy ha a mesterséges intelligenciára bízunk egy-egy kognitív feladatot, akkor azokat egy idő nem tudjuk mi magunk megoldani.
A The Conversation számol be arról, hogy az egyik ilyen vizsgálat során egy olyan könyvelőiroda munkáját figyelték meg. A cég sokáig használt egy szoftvert, amely a munkálatok jelentős részét automatizálta, azonban, amikor kivezették ezt a programot, akkor az ott dolgozó könyvelők képtelenek voltak ellátni feladataikat és újra el kellett sajátítaniuk a szakmájukhoz tartozó alapvető készségeket.
A cégnek akkor tűnt fel, hogy alkalmazottjai tudása megkopott, amikor az egyik ügyfél jelezte, hogy hibákat talált a cég által készített jelentésekben. A könyvelők nem rendelkeztek alapvető szakértelemmel, hogy kijavítsák hibáikat, így a cégnek a szoftverszolgáltatót kellett megbíznia a hibák kijavításával, ezután döntött a cég az automatizálás megszüntetése mellett.
A kutatók megállapították, hogy az automatizálással támogatott feladatra való odafigyelés hiánya a készségek eróziójához vezetett. A könyvelők nem aggódtak amiatt, hogy kiszervezték a munkájuk jelentős részét a szoftvernek, mivel az majdnem tökéletesen dolgozott, így nem is ellenőrizték annak munkáját, ami miatt el felejtették, hogyan is kell elvégezniük alapvető feladataikat segítség nélkül.
A könyvelőiroda vezetője továbbra is azt gondolja, hogy az automatizáló szoftver rendkívül hasznos, csapata viszont a túlzott önelégültség hibájába esett. Fontos, hogy a cégek kihasználják a technológia adta lehetőségeket, de az azt használóknak oda kell figyelniük a szakértelem elkopásának kockázatára.
(Borítókép: Egy férfi a vr-szemüvegben. Fotó: GettyImages)