Mióta létezik divatszakma, azt logikusan a képek formálják. A divatfotók közül azonban néhány évente készül egy-egy olyan darab, amely túlmutat a korán, sőt komplett korszakokat határoz meg. Íme egy csokor olyan kép, amely megváltoztatta a testünkről alkotott berögzült képet. Rövid divattörténet az anorexia dicsőítésétől a kigyúrt paralimpikonokig.

Most, hogy a 20. században előretört, a 21.-ben pedig az élet minden területét elfoglalta a média, nem túlzás kijelenteni, a testképünkre is óriási hatása van annak, amit a tévében, plakátokon, interneten látunk. Rengeteg vita övezi a mai napig azt, hogy ki hogyan néz ki, vita van az anorexiáról, a plus size modellekről, a tetoválásokról és piercingekről stb.

A BBC összekapart öt olyan jelentős fotót vagy fotósorozatot, amely alapjaiban rengette meg az addigi közfelfogást, és vitákat generált arról, milyen testképet kéne a médiának bemutatnia. A Dove kozmetikai cég fenti, 2004-ben indult "Real Beauty" (Igazi Szépség) kampánya úttörő volt, mert nem vékony topmodellekkel, hanem igazi, hétköznapi, formás nőkkel reklámozta a termékeit. Meg is ugrottak a cég eladásai, bár sok kritika is érte a kampányt. Az egyik az volt, hogy egy narancsbőr elleni krémet kerekebb alkatú nőkkel reklámozni némiképp visszás, a másik pedig hogy az anyacég, az Unilever másik terméke többek között az Axe dezodor, ami gyakran igen hímsoviniszta reklámokat készít, és azokban viszont csak tökéletes testű modellek szerepelnek.

A féllábú Josh Sundquist a Twitterre posztolt ki egy előtte-utána típusú kombóképet, amin a 28 éves korábbi paralimpikon síelő döbbenetes átalakulása látható. Sundquist ugyanis iszonyatosan kigyúrta magát, és rengeteget változott emiatt a külseje. Sokan photoshopolással vádolták. Őt ez természetesen dühítette, hisz csontrák miatt vesztette el a fél lábát 9 éves korában, emiatt például uszodába sem mert járni, nehogy megbámulják. A kombófotó két képe között amúgy 12 hét a különbség. A képeket egy olyan versenyre nevezve készítette Sundquist, amire előtte-utána képeket kellett küldeni, ő meg amúgy is kiszállt a versenysportból és le akart adni pár kilót. A kép ugyan 2006-os, az internetet azonban idén járta be igazán. Sundquist amúgy állítja, sok ember gondolkozik úgy, hogy "ha ez a srác egy lábbal meg tudta ezt csinálni, akkor nekem is sikerülnie kell két lábbal".

Lizzie Miller, a Glamour amerikai verziójának plus size modellje egy csapásra híres lett, amikor a magazin 194. oldalán megjelent róla egy majdnem meztelen kép, amin jól látszik az úszógumija is. Millert ellepték a hálás olvasói levelek, egy fiú azt köszönte meg neki, hogy végre felnyitotta a magával mindig elégedetlen barátnője szemét, hogy ő is milyen szép valójában. Persze személyi edzők is írtak neki, hogy sok felülés eltüntetné a kis zsírpárnát, de negligálta a kritikákat.

Isabelle Caro 2007-ben olyat vállalt be, amit korábban senki más: egy olyan plakáton pózolt a maga 32 kilójával, ami az anorexia elleni harcot hirdette. A plakát odacsapott keményen, főleg, hogy a milánói divathéten lepte el a helyi lapokat és köztereket. Caro magával szemben is önkritikus volt, szerinte a smink nélküli képen olyan teste van, mint egy vénasszonynak. Az Oliveiro Toscani által a Nolita divatháznak készített plakátot az olasz reklámhatóság betiltotta, de a hatása megmaradt. Egyesek szerint ugyanakkor kontraproduktív is lehet egy ilyen plakát, mivel az anorexia olyan betegség, amit nem lehet egy plakáttal meggyógyítani. Sőt, egyesek azt olvashatják ki belőle, hogy ők miért nem ilyen vékonyak. Sajnos Caro sem gyógyult ki soha az anorexiából, 2010-ben, 28 évesen elhunyt.

Demi Moore a terhes nők meztelen ábrázolásában ért el áttörést, amikor 1991-ben héthónapos terhesként pózolt Annie Leibovitznak. Azóta egyrészt Britney Spearstől Cindy Crawfordon át Sienna Millerig több celeb demizett, másrészt a terhes nők ruházatában nem az lett az elsődleges, hogy elrejtsék a domborodó hasat. Maga Leibovitz egyébként középszerűnek titulálta saját ikonikus fotóját, ami azonban "a saját életét élte" tovább.

A BBC szerintünk még elment néhány olyan ikon mellett, amelyek egy-egy jelenséget divatba hoztak, vagy akár hasonló vitákat generáltak. A Calvin Klein élen járt e tekintetben. Az 1990-es években Kate Moss teste robbantott nagyot, vele alakult ki a heroinos csaj képe, ami az egészséges élettel teli modellekre adott válasz volt, amit a Los Angeles Times egyenesen nihilistának nevezett. Moss a képen igen vékony, már-már anorexiás, a kép nem a klasszikus női formáknak állít emléket. Ettől kezdve a nagyon vékony modellek domináltak a fotókon és kifutókon. A kockahasat, azaz az iszonyatosan kigyúrt férfitestet is a Calvin Klein hozta be, Mark Wahlberget fotózták le így.

Végül érdemes megemlíteni azt a képet, amiről majd az utókor dönti el, mennyire lesz ikonikus, mindenesetre nagy port kavart. A Time ötéves fiát szoptató anyukája azonnal támadások és viccelődések kereszttüzébe került, mém is lett belőle. A Time magazin célja épp az volt, hogy a gyereküket évekig szoptató anyákra felhívja a figyelmet, és kulturált vitát generáljon a kérdésről.