A mamipornónak becézett, A szürke ötven árnyalatával induló könyvtrilógiát lassan elkezdenék forgatni, csak épp a férfi főszereplő szállt ki belőle, nem teljesen tisztázott indoklással. Jövő augusztusban akarják bemutatni az első filmet, de még nem tudjuk, ki veri el benne Dakota Johnson fenekét. Hacsak vissza nem lép ő is.

Charlie Hunnam, a Szürke50-adaptáció férfi főszerepét elnyert színész korábban arra hivatkozott, hogy a Sons of Anarchy (nálunk: Kemény motorosok) című sorozata forgatásával járó kötelezettségek miatt nem tudja vállalni a munkát, hiába a kémia. A filmet készítő Universal Pictures a közleményében egyértelműen az időbeosztási problémákkal indokolta a színész távozását. A NY Daily News viszont több forrásból is azt látja megerősíteni, hogy Hunnam egyszerűen a hírnevét, szakmai megítélését féltette, ezért lépett vissza a filmtől, amelyet már iszonyú rég tervezgetnek, hogy csak meg kéne csinálni.

Mitől félt?

A People magazin egy bennfentes forrása szerint el akarja kerülni, hogy a film miatt olyan érdeklődés övezze majd, mint Robert Pattinsont az Alkonyat-filmek okán. A Hollywood Reporter vezető szerkesztője, Matt Belloni azt twittelte szobaton, hogy Hunnam távozásának semmi köze sincs a tévésorozatához. Az E! News pedig – szintén jólértesült forrására hivatkozva – azt írja, a színész sosem akarna annyi médiamegjelenést és rá irányuló figyelmet, amennyit egy ilyen szerep hozhatna neki. (Ne felejtsük el, hogy az ötvenárnyalat-trilógia tulajdonképpen egy rajongói utánlövése az Alkonyat-könyveknek, és körülbelül ugyanakkora hisztériát keltett, csak ebben még szex is van. Sok.)

Az Index eközben azt írja, Hunnamnek nem volt elég a pénz, amit kapott volna (125 ezer dollár, ami körülbelül 27 millió forint, de csak kicsivel kap kevesebbet egyetlen sorozatepizódért). A Hollywood

Francois Arnaud?

A JustJared szerint a készítők már felajánlották a szerepet Francois Arnaud kanadai színésznek (hivatalosan, de titokban), de másokkal is tárgyalnak. Legismertebb szerepe a Magyarországon forgatott, Borgiák című sorozatban alakított Cesare Borgia.

 Reporterre hivatkozva azt is közli, a színésznek nem tetszett a forgatóköny (amelyet Kelly Marcel írt), sokszor íratott át részeket, amit a rendező, Sam Taylor-Johnson eléggé nehezményezett. Mondjuk így is felkértek egy új forgatókönyvírót, Patrick Marbert, hogy dolgozza át a szkriptet.

Ránézésre eddig széles arcú, szőke Brad Pitt-imitátorok közül válogattak, szóval a szóbajöhető férfiak köre igen szűk. Alábbi galériánkban mindenesetre megnézheti, az újraéledt találgatásokban kiket tartanak esélyesnek a szerepre – az urak közül valakinek november ötödikén munkába kéne állnia. (És nehéz elképzelni, hogy senki se akarná ezt a szerepet.)

Így viszont, hogy egyedül maradt, Dakota Johnsonnak még nehezebb az élete, mint eddig, pedig eddig sem volt neki egyszerű. Az E! News szerint "nagyon nehéz megbirkóznia a nyomással. Amikor megkapta a szerepet, az azért elég sok volt neki", ami persze nettó picsogásnak tűnik, mert ha már megpályázott egy szerepet egy bestseller-adaptációban, akkor miért lepődik meg rajta, ha érdekli az embereket? Mindegy, a lényeg, hogy nem viselte könnyen az érdeklődést, most pedig mindenki őt fixírozza, hogy marad, vagy meglép, mint Hunnam. Ha abból indulunk ki, hogy milyen kis mimózának állítják be, vele sem számolhatunk sokáig, de az Entertainmentwise szerint bizakodó, és alig várja, hogy kiderüljön, ki lesz az új főszereplő-társa.

Ki lesz?

A Los Angeles Times arról elmélkedik (tök jogosan) hogy mit kezdhet ezzel a helyzettel a stúdió, ha tartani akarják a tervezett, 2014. augusztusi bemutató dátumát. Nyilván nagyon gyorsan találniuk kell egy új Christian Greyt, és tökmindegy, hogy a rajongók mit szólnak a választáshoz (Hunnam döntésében esetleg-talán-lehet, az is közrejátszott, hogy a könyvek rajongói látatlanban elégedetlenek voltak vele. Többségük az LA Times szerint amúgy Matt Bomert szerepeltetné, aki esélytelen választás, mert teljesen lefoglalja a White Collar forgatása).

A lap felveti, hogy teljesen ismeretlen színésszel kéne próbálkozni, mert amíg nem egy Ryan Gosling-keresettségű színészről van szó, teljesen mindegy, ki játszik majd a filmben, a mozipénztáraknál legalábbis egyáltalán nem fog számítani (erről bővebben az Index cikkében olvashat). És a karakter sem igényel olyan összetett színészi alakítást, amire ne lenne képes gyakorlatilag bárki, aki most jött ki egy színészképzőről. Akinek viszont már neve van a szakmában, ahhoz prekoncepció is fűződik, szóval a rajongók ott fognak belekötni, ahol érik.

Csak lesz-e?

Az ötvenárnyalat-trilógia első kötete, A szürke ötven árnyalata 2011-ben jelent meg (Magyarországon 2012-ben), és instant siker lett (még a magyar celebek is ezt olvasták, Rubint Rékától Loláig): vagy másfél évig mindent azzal próbáltak eladni, a szakácskönyvtől a babaruháig. De azóta jöttek újabb könyvek a szexről, például ez, sőt, lassan minden nő ír arról egy kötetet, ami beindítja (legutóbbi ilyen észlelésünk a W. W. Hallway néven publikáló, vélhetően magyar szerző, kiadója szerint „romantikus mesemondó, aki az érzéki történetszövés szómágusa és vad szexálmok kíváncsi kutatója").

Szóval a jóég tudja, mennyi ideig tud érdekes lenni a koncepció, hogy ebből a könyvsorozatból filmtrilógia készül – a hollywoodi átfutási időkhöz képest viszonylag gyorsan. Ha a művek irodalmi értéke egy adóbevalláséval vetekszik is, popkulturális jelentősége, rajongótábora akkor is van, ők pedig valószínűleg kivárják azt a néhány évet, amíg mindegyik adaptáció elkészül. Az Eat, Pray, Love (Ízek, imák, szerelmek) például 2010-ben, négy évvel a könyves megjelenés után került mozikba, és akkor is imádták azok, akik imádni tudják az ilyesmit.

Idekívánkozik a Cracked meglátása is arról, hogy vannak filmek, amelyek egyszerűen nem készülnek el, mert valahol elakad a folyamat. Mint írják, a hollywoodi stúdiók körülbelül tízszer annyi forgatókönyvet vesznek meg, mint amennyit megvalósítanak, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy kizárólagos joguk van megfilmesíteni egy csomó mindent, de nem élnek vele, úgyhogy csak porosodnak.

Néha aztán valaki kieszközli, hogy egy másik stúdió megvegye az ötletet (az elsőtől, jó drágán), és mint írják, így menekült meg az enyészettől például az E.T., a Mátrix, a Ponyvaregény és a Csillagok háborúja. De olyan is előfordul, hogy kész filmeken ülnek a stúdiók, mert igazából nem is akarták a filmet, csak azt, hogy más ne csinálja meg. (Neil Gaiman témába vágó novelláját, Az aranyhalas medence és más történeteket itt olvashatja el.) Az eredeti ötlet megvalósítása mindig kockázatosabb, egy franchise-ra, mint a szürkeötven, viszont sokkal nyugodtabban lehet építeni, tehát kisebb eséllyel sikkad el.