Nem a közszereplők választják ki a ruhaszponzorukat, hanem fordítva történik. A cég azért jelentkezik egy-egy celebnél, mert vagy illik rá az általuk forgalmazott textil, vagy hitelesnek tartják. Oroszlán Szonja például azért az Adidas arca, mert személyiségéhez pozitív megítélés társul, Winkler Róbert szerencséje pedig az lett, hogy beleszeretett a futásba.

Mint mindenki, mi is sokkal boldogabbak lennénk, ha ingyen kapnánk ezt-azt. Jó lenne, ha nem kellene súlyos ezreket költenünk egy-egy márkás holmira, ha csak rá kéne bökni valamire, és máris a miénk lenne. Ha közszereplők vagyunk, bevételi forrás lehet, ha reklámozunk valamit azzal, hogy viseljük. Néha autót is kaphatunk hosszabb-rövidebb távra, de persze ahhoz nem elég wannabe sztárnak lenni, főállásban kell képviselni magunkat. A ruhaszponzoráció nem a jéghegy csúcsa, de akad olyan is, akinek egy fillért sem kell költenie textilre. Még néhány ok, hogy miért jó hazánkban celebeskedni.

Elsőznek a mamutok

Az Adidas és Nike a legerősebbek a hazai ruhaszponzorációban, számtalan sportolót és közszereplőt öltöztetnek, versenyre és az utcára egyaránt. 2009-ben a Quimby, Kiss Ádám, Dukai Regina, Winkler Róbert és Rubint Réka a Nike celebje.

A cég pr vezetője, Hajagos Rita, azért figyelt fel a humoristára, mert Kiss, ahol tudta, hangsúlyozta, csak fehér sportcipőben hajlandó színpadra lépni, egyébként meg Jordanmániás. Dukai Regina és a cég között azért tudott kialakulni a munkakapcsolat, mert a pr-os szerint, a modell sportcipőmániás, aki ha éppen nem jelenik meg hivatalosan valahol, akkor is szívesen visel laza ruházatot, ezért kiváló reklámarc. Winklernek az volt a szerencséje, hogy rászokott a futásra, a Nike ráadásul kicsit elvont figurának is tartja, aki a "maga mikroközösségében" véleményformáló erővel bír, ezért támogatja. Rubint a cég szerint egyértelműen jó választás, hiszen tavaly ő lett az év személyi trénere. A női sportok a márkának kiemelt fontosságúak, így Schobertné, mint a többiek, szezononként fel tudja öltöztetni a családját ingyen. Kiss Tibi és csapata viszont már jó ideje a Nike kegyeltje, mert a zenekari tagok eredetiek, ikonikus figurák, a street vonalat hitelesen tudják képviselni a közönség előtt. A sportolók közül Kammerer Zoltán, Kovács Ági, Szabó Timesz – táncos – Czene Attila, Németh Krisztián, Filkor Attila és Buzsáky Ákos öltözik a cég jóvoltából.

A Puma az Újpest FC- t szereti kizárólag, de a srácok csak a pályán feszíthetnek ragadozószerelésben, saját erőforrás igénybevétele nélkül – mondta Pelyhe Júlia a Puma marketing menedzsere. Az Adidas egyik arca Oroszlán Szonja, a másik a kardigános indiezenekar Zagar, a Demon Superior, az Irie Maffia, és Pap Tímea – táncos, koreográfus -. Egy projekt erejéig, Ádok Zoltán és táncosai is azok voltak, legalábbis idén – tudtuk meg Jenet Katalintól, az Adidas Kommunikációs és pr menedzserétől. „Szonja hiteles személyiség, jógázik, fut és szereti a márkát, a személyiségéhez pedig főként pozitív megítélés társul” – az utóbbi azért fontos, mert így a márka is ilyen elbírálás alá esik, tudtuk meg a szakértőtől. Egy feltörekvő zenekart meg azért jó támogatni, mert a fesztiválok elengedhetetlen tartozékai. Az Adidas arcainak éves keretük van, de igyekeznek rábeszélni a celebeket, egyenletesen osszák el az igényeiket, jusson télre-nyárra is egyformán ruha. És akár külföldi katalógusból is rendelhetnek.

Az Adidas kelet-európai koordinátora, Császári Attila, aki a sportolok szponzorációról adott felvilágosítást, egy levegővétellel nem tudta felsorolni a támogatottakat. ”Magyar Olimpiai Bizottság, Magyar Labdarugó, Kézilabda, Kajak-Kenu, Atlétikai, Paralimpiai Szövetség, Debrecen és Győr Labdarúgó csapata, az Audi Győr női kézilabda csapata, Szegedi férfi kézilabda csapata. Személyes kedvenceik pedig az Adát szerető Dzsudzsák Balázs, Vérten Orsolya, Görbicz Anita, Gál Gyula, Szalai Ádám, és Simon András. A csapatok és a személyes kedvencek nemcsak a pályán, hanem a civil életben is Adidasban tudnak levegőhöz jutni, mert akkor igazán hitelesek, ha tejet is a cég cuccaiban mennek vásárolni.

Minden, ami nem sport

Nem egy marketinges említette, néhány celeb, ha megpillant egy-egy eredeti, ritkább darabot, jelentkezik a márkánál, hogy szívesen hordaná a termékeiket. Azzal viszont nincsenek tisztában, hogy pénzmozgás nem történik, így ebből nem lehet meggazdagodni, csak spórolni. A legtöbb kéretlen bejelentkezést a tehetségkutatók indulásakor kapják a pr-osok.

A Levi's 2009 tavaszáig a Hooliganst találta érdemesnek arra, hogy viselje a ruháit, idén István Danira esett a választásuk, és egy-két projekt erejéig Király Viktorra. Az énekessel Varga Balázs, a Levi's Magyarország ügyvezetője szerint különböző csoportokat tudtak megszólítani, és ez a Levi'snél egy igen fontos szempont, hiszen 150 éves márkáról van szó. Éliás Jr. szponzorálásával is azt szeretnék elérni, hogy minél több embert érintsenek meg. „Van egy keretünk, de ezt nem lehet például a Nike-jéhoz hasonlítani” – mondta a támogatottság mértékéről.

Azért, hogy magyar márkák is kerüljenek az összeállításba, a My77 fehérnemárkánál kezdtük kérdezősködni, akik már eleve a playmate Ripli Zsuzsával reklámozták magukat. Időközben új arcokat is felfedeztek maguknak, akik leginkább fiatalok között mozognak, és a potenciális vevőkkel nap mint nap találkoznak. Idén Voksán Virág járhat My77-ben, persze az ésszerűség határain belül szedhet össze holmikat magának – mondta Tóth Tamás a cég tulajdonosa. A Misso még mindig VV Anettet, azaz Béres Anettel, Kustánczi Liát, és Miló Viktóriát találja alkalmasnak arra, hogy viseljék a termékeiket. „Igazából nagyon fiatalos, extrém, nagyon bevállalósak a modelljeink. Általában mi határozzuk meg, milyen értekben vihetnek el ruhákat, és fontos szempont, hogy mindenféle alaklomra fel tudjuk öltöztetni. Ha sok média-megjelenésük van, akkor intenzívebben látjuk el őket ruhával” – mondta Jónás Ildikó, a márka tulajdonosa.

A tinikért is a középkorúak felelnek

Amnesiát Détár Enikő, az időjárás-jelentő Gaál Noémi, és időnként Sarka Kata hordhat, anélkül, hogy fizetnie kellene érte. „Détár Enikő jó alakú, dögös, csinos csaj, a többiek sem konzervatívak, nem kosztümösök” – mondta Székely Ágnes, a cég koordinátora. A Mayo Dundikát, Péter Szabó Szilviát, Vámos Erikát és Adát teszi eukonformmá a maga módján. Ennél a márkánál nem az az előny, ha jól beszél az ember, az a fontos, hogy sok fényt egyen és kevés malacpörköltet. „Fontos, hogy a hölgyek kedveljék a Mayo stílusát, méretben is megfeleljenek, mert a vásárlóközönségünk nagy részét a tinik teszik ki. Hosszú távon dolgozunk a celebekkel” – mondta Fincze Éva, a Mayo tervezője és marketingese.

A Converse senkit sem szponzorál, ellenben az O'Neillel, akik wakeboardosokat támogatnak. Szóláth Szebasztiánt, Horváth Kingát ésBódi kamupasiját, Bakró Balázst, Hegedűs Ákost és Szűcs Józsefet látják el egy-egy versenyre minőségi neoprénnel, vagy amire éppen szükségük van – tudtuk meg az O'Neill marketingesétől, Bencze Csillától. Az extrém sportok magyar kiválóságaiból néhányan még részesülnek ilyen-olyan kiegészítőkben. A Gant sok ideig szerette Hajdú Pétert, azonban idén már nincsenek üzleti kapcsolatban.

A Tisza a Belga együttest a mai napig támogatja az Akkezdet Phiai és a Barabás Lőrinc Eklektric mellett. „Zenei stílusban ők állnak a legközelebb a Tiszához, a tulajdonosi körnek is ők jöttek be a leginkább – tudtuk meg Hárs Gábor, kereskedelmi vezetőtől. A Gas és Lacoste nem kívánt szerepelni az összeállításban, így nem tudjuk meg soha Talmácsi maga találta ki ez a mondatot egy bolt-megnyitóra, vagy a szájába adták. „Erre örökre emlékezni fogok, és ez egy olyan termék, ami időtálló, 4-5 év múlva is biztos, hogy fogom használni ezt a terméket.”